en een RailRoad Trip
In mei 2018 stond een artikel in de Volkskrant Magazine over dit Nationale Park. Het is een prachtig natuurgebied wat aan een kant wordt begrensd door de Drina rivier die al eeuwen een grensrivier is; thans tussen Bosnië en Servië, ruim 100 jaar geleden de grens tussen het Habsburgse Rijk en het Koninkrijk Servië en daarvoor de buitengrens van het Ottomaanse Rijk
De Drina loopt hier door een kloof en vanuit een uitkijkpunt heb je een schitterend vergezicht. Aan de overkant zie je Bosnië met een aantal minaretten die de islamitische invloed aangeven, al is dit gedeelte wel de Srpska Republiek dat voornamelijk door de orthodoxe Serviërs wordt bewoond.
Wij besloten na 3 maanden lockdown weer eens op pad te gaan in het buitenland en Servië had eind mei zijn grenzen heropend voor buitenlanders. De vlucht naar Belgrado was twee derde gevuld met Serviërs. Wij zijn de enige toeristen. In Belgrado lopen vooral oudere mensen met een mondkapje. Na een heel strenge lockdown zijn de regels in Servië soepeler als in Nederland. Zo is in het openbaar vervoer is geen mondkapje verplicht.
Wat ons heel erg opvalt is dat er ontzettend veel wordt gerookt. In de restaurants mag je gewoon roken en je kleren stinken naar sigarettenrook na een etentje! In lange tijd hebben wij dat niet meer meegemaakt terwijl wij zo ongeveer de halve wereld hebben bereisd.
Wat Doe je er?
Wandelen in de eerste plaats; uitgebreid gemarkeerd wandelpadennet ; Een wandelkaart van het Tara is handig en heb ik van te voren besteld bij een reisboekwinkel. Aangezien het weer niet je van het was hebben wij ons beperkt tot maar een wandeling , Nummer 9 van Mitrovac naar het uitzichtpunt over de Drina vallei. Zeer goed te doen, wel was er ook wat auto verkeer op deze route ( Zwaarte wandeling: echt voor iedereen te doen ook met weinig conditie! > Tip; Loop route 9a in plaats van 9 , deze route is ook licht maar vergt een tikkeltje meer conditie. Overigens is er voor elk wat wils in dit gebied te wandelen.
Raften e.d, ondermeer in de Drina kloof voor de wat jongere backpackers
Wij verbleven in Mitrovac in een eenvoudig hostel op 15 minuten loopafstand van de kern die bestaat uit een aantal accommodaties, twee restaurants en wat souvenierstands. Restaurant Kacara hebben wij bezocht en is open van ochtends vroeg tot ongeveer 20.00. Het is een ouderwets bosrestaurant met Servische muziek en Servische gerechten. Spotgoedkoop; 2 hoofdgerechten ( erg grote porties) met salade en 4 halve liter bier kostte ons totaal € 15,–!
Het ontbijt de volgende morgen; twee grote Servische sandwiches met koffie nog geen € 8.
Hoe kom je daar?
Vlucht Eindhoven Belgrado met WIZZair ruim 2 uur; Boek in Belgrado een appartement , kost je niet meer dan € 30. Je kunt ook met Transavia vanaf Amsterdam vliegen.
Vanuit de luchthaven neem je bus 72 ( elke 40 minuten/ 150 Dinar/ 45 minuten) naar centraal busstation Zeleni Venac in hartje centrum, Hier kun je kaartjes in de bus kopen, ook in coronatijd. De bus gaat door Novi Beograd vol met brutalistische architectuur.
De Airportbus A1 is wat sneller, maar minder handig; die eindigt aan de rand van het centrum.
Beograd Centar naar Uzice per trein / 28 stops/ kleine 4 uur/ 07.30-12.30-15.15-17.04-19.30 ( iets afwijkende tijden in het weekend!). Bus is iets sneller maar de trein is van hetzelfde type als veel sprinters van de NS en heeft in ieder geval een toilet.
De treinroute is een gedeelte van de beroemde Belgrado – Bar ( Montenegrijnse haven aan de Adriatische zee) spoorlijn.
Vanuit Uzice neem je de bus elk uur naar Bajina Basta ( 1 uur) , dan ben je aan de voet van het Tara NP. Vanaf busstaion Bajina Basta is de enige optie om een taxi naar Mitrovac te nemen ( 25 km/30 minuten) , heen betaalden wij SRD 1700 (€15) , terug ( geregeld door het hostel) € 10 ( betaalden wij ook in euro, je kunt vaak ook in euro’s betalen)
Station Beograd Centar, ook wel “Prokop “genoemd is een niet afgebouwd station in een verdiepte ligging. Het voormalig Centraal Station is sinds 2018 niet meer in gebruik. Vanuit het centrum met trolleybus 41 bereikbaar maar die stopt niet voor het station! Beter is om een taxi te nemen ( neem er een met opschriften van naam van het taxibedrijf met telefoonnummer(s), dat kost niet meer dan 500 Dinar (€4,50).
Door de Coronatijd kon je geen kaartjes in de bus kopen ( 150 Dinar) en moet je een TransBus kaart ( een soort OVChip) hebben ,die je normaal koopt bij een kiosk , en die je van te voren kunt opladen ; een rit kost dan 89 Dinar. Helaas lukte het ons niet om bij diverse kiosken er een te kopen , de kaart was steeds uitverkocht.
“Prokop”; het onvoltooide Centraal Station van Belgrado
Belgrado; Van en Naar de Luchthaven:
Airportbus; de juiste halte bij Belgrado Airport; voor Vertrekhal.
Zeleni Venac ( busstation van Belgrado centrum)
RailRoadtrip Servie
Gezien het wisselvallige weer hebben wij ons niet beperkt tot het Tara maar hebben van onze aanwezigheid in Servie een korte RailRoad trip gemaakt
Van Tara zijn wij via Kraljevo naar Nis gereisd, de derde stad van het land; een provinciesrtad met 260.000 inwoners.
Nis grootste bezienswaardigheid Ćele Kula (Servisch: Ћеле Кула) (schedeltoren) is een monument uit de tijd van de Eerste Servische Opstand. Het ligt in Niš aan de oude weg naar Constantinopel en Sofia. De toren is gemaakt van schedels en botten, die de Ottomaanse sultan Mahmut II buit maakte op gedode Serviërs in de Slag van Čegar in het jaar 1809. Hier werd de opmars van Serviërs door de toen veel sterkere Ottomanen gestopt, en de commandant Stevan Sinđelić liet zijn kruitdepot ontploffen om zich niet aan de Turken te hoeven overgeven.
De stad heeft verder niet zo gek veel te bieden maar is leuk om een dag(deel) door heen te lopen. Bovendien kun je er weer lekker Balkangerechten eten. Overnachten kun je behalve in het centrum ( appartement vanaf € 20) ook op de heuvel die uitkijkt over de stad. Een goed adres is hotel Panorama Lux met zwembad , wij betaalden maar €29 inclusief ontbijt!
In het centrum is een gezellig uitgaansstraatje Kopitareva met cafes en restaurants;
Heerlijk gegeten hebben wij in een ander buurt bij restaurant Nislijska Mehana; 2 x hoofd en 4 bier (0,5) voor nog geen € 15
Ik vond ook een leuke Nederlandse blog over Nis
Nis en omgeving bus 21 TIPs SRD 90
Bus 21 vanaf het busstation in Nis rijd in 3 kwartier naar Suva bergen. Vanaf het eindpunt kun je nog een heel eind gaan wandelen. Neem wel drinken en eten mee, er is niets te koop.
Van Nis zijn wij met de trein weer teruggereisd naar Belgrado. De treinreis heeft maar liefst 40 stops en doet er bijna 6 uur over, Mooie rit door glooiende landschappen en langs de Morava rivier. Een ticket kost nog geen € 10. De trein van Nis naar Belgrado rijdt een aantal keer per dag.
Kijk naar site van Servische spoorwegen voor de juiste tijden.
Bus is sneller maar gaat grotendeels over de snelweg en er is meestal geen toilet aan boord.
Belgrado
Over de hoofdstad van Servië met 1,4 miljoen inwoners zijn heel veel blogs en ander informatie te vinden. Ik vind het een typische Oost Europese stad met grootse, vaak grauwe gebouwen. Belgrado heeft als enige stad in Europa met meer dan 1 miljoen inwoners geen metro. Ook is er geen tram. Er rijden alleen (trolley)bussen. De hoofdwinkelstraat Knez Mihailova heeft nog diverse wat ouderwets aandoende winkels naast de Zara’s en dergelijke. Ook is er best veel leegstand. In de zijstraten zijn veel terrassen
Aan de rand van het centrum zijn een aantal shoppingmalls zoals je in elke stad in Oost Europa vind. Wij hebben het Nationale Museum van Servië en het Museum van Joegoslavië inclusief het Tito mausoleum bezocht. Het Tesla museum dat ik 5 jaar geleden bezocht is ook zeer de moeite waard.
Bijzonder zijn de vele flatcomplexen in de zogenaamde “brutalistische” bouwstijl. In het stadsdeel Nieuw Belgrado ( Novi Beograd) aan de andere kant van de rivier de Sava. De ” airport” bus 72 rijdt er gedeeltelijk doorheen. Een heel bijzonder gebouw is de Genex Toren.
De eetbuurt is de Skadarlija met vele Servische restaurants en live muziek
Tip; doe een Free Walking Tour ( vele aanbieders) als starter
Het nachtleven schijnt prima te zijn; In Novi Sad op 95 km ( is elk jaar Exit een van de bekendste popfestivals van Europa.
Voor uitgaan e.d; Belgrade in Your Pocket of de site Culture Trip
TAXI; waar moet je op letten
Er is een taxi app in Belgrado, CarGo; CarGo is echter alleen in het Servisch. Ik begreep dat je je creditcard moet koppelen aan je account maar het is onduidelijk gebleven hoe dat nu precies moet. Doordat gewone (straat) taxi’s heel goedkoop zijn is de app eigenlijk overbodig ; Geen taxi aanhouden met alleen een bordje taxi ( en een telefoonnummer) op het dak. Altijd een taxi aan houden van een van de vele taxibedrijven die op internet staan met naam van bedrijf en telefoonnummer erop. De kans is dan klein dat je afgezet wordt. Starttarief 170 dinar ( in Nis 110) Taximeter is duidelijk te zien. Een rit van Prokop ( centraal station) naar het centrum kost niet meer dan 450 dinar (in 2020).
Prijzen/ geld
Servië is spotgoedkoop ; Wij gaven gemiddeld € 85 per dag met zn tweeën; daar eet je prima van, overnacht je comfortabel en kun je terrasjes pikken
In restaurants kun je altijd met pinpas of creditcard betalen; in ho(s)tels idem, appartementen moet je cash betalen evenals de taxi. Ook buskaartjes kun je soms pinnen in het busstation maar in de bus moet je altijd cash betalen. De treinkaartjes konden wij pinnen op het treinstation.
Geldautomaten zijn overal; let op dat je bij een geldopname drukt op WITHOUT CONVERSION ( to Euro) ; Scheelt je zomaar € 5 op € 100!
Opmerkelijk is dat het letterschrift zowel Cyrillisch als Latijns is. Ik heb de indruk dat in Belgrado meer in het Latijnse letterschrift staat en in de “provincie” meer in het Cyrillisch. Jongeren spreken vaak redelijk Engels. Ouderen vaak niet.
Servië;
inwoners: 7 miljoen
Oppervlakte : ruim 2 x Nederland
Munteenheid ; Dinar
100 SRD = € 0,90 afgerond naar boven
Levensstandaard: BNP per hoofd van de bevolking; bron: IMF $7500 / Kroatie $15000/ Nederland $ 52000
Gemiddeld netto loon: € 650 per maand